... του στο τοίχο του πραγματικού. Η αλήθεια όχι μόνο δεν μπορεί να ειπωθεί όλη, αλλά δεν μας λέει και τίποτε για το πραγματικό. Και αν η φαντασίωση υπερβαίνεται, το σύμπτωμα εμμένει. Συμφώνα με αυτή την οπτική, ...
... απέναντι στο πραγματικό. Από τη γραφή και το χορό έως την ατέρμονη στοχοθέτηση, οι 4 κλινικές περιπτώσεις που θα συζητήσουμε σήμερα καταδεικνύουν με σαφήνεια ένα δομικό γεγονός: Στην εποχή της δημοκρατίας, ...
... προσδιορίσει τη στόχευσή της και το τέλος της με όρους προσαρμογής της ενικότητας του υποκειμένου σε μοντέλα, σε κανόνες, σε προτυποποιημένους ορισμούς της πραγματικότητας. Αυτό που ανακάλυψε η ψυχανάλυση ...
... λόγου, καμιάς κοινωνικής ταύτισης. Το ζήτημα επομένως σε μια ανάλυση δεν είναι να προσαρμοστεί το υποκείμενο στην πραγματικότητα, αλλά να βρει το δρόμο της επιθυμίας του, όσο μοναδική, ενική ή εκκεντρική ...
Ντόσια Αβδελίδη
Το όνειρο της αφύπνισης στο πραγματικό
Στην αρχή της διδασκαλίας του ο Λακάν έθετε το τέλος της ανάλυσης με βάση κάποια τροπικότητα της αφύπνισης: μιλούσε για υποκειμενικοποίηση ...
... έκλυση.
Για να ξεχωρίσει τις ψυχώσεις με έκλυση από αυτές που δεν έχουν εκλυθεί χρησιμοποιεί το άρθρο του Freud του 1924, «Η απώλεια της πραγματικότητας στην νεύρωση και την ψύχωση». Ο Freud θεωρεί ότι ...
... ο Λακάν αναγνωρίζει το σύμπτωμα ως πραγματικό. Πρόκειται για τις δυο όψεις του συμπτώματος.
Το σύμπτωμα είναι ένας Ιανός, έχει δύο όψεις, την όψη της αλήθειας και του νοήματος και την όψη του πραγματικού ...
... του αντικειμένου από το υποκείμενο που έχει σε ανάλυση»[3].
Ο Λακάν κριτικάρει τους αναλυτές προτάσσοντας ότι η πραγματικότητα στην οποία αναφέρονται δεν είναι τελικά παρά μια εκδοχή της πραγματικότητας, ...
... σημασία και αναφορά.
Ο Lacan διευκρινίζει ότι η bedeutung διαφέρει από το sinn. Αυτό το τελευταίο έχει να κάνει με τα αποτελέσματα του νοήματος ενώ η bedeutung «υποδεικνύει τη σχέση με το πραγματικό»[1] ...
... της και το τέλος της με όρους προσαρμογής της ενικότητας του υποκειμένου σε μοντέλα, σε κανόνες, σε προτυποποιημένους ορισμούς της πραγματικότητας»[11] .
Με αυτήν την έννοια ίσως, έλεγε ο Λακάν ότι ...
... του άγχους μέσω του συμπτώματος, όπου το σινιάλο επιχειρεί να γίνει μήνυμα που απευθύνεται στον Άλλο και όπου χάρη σε μια σημαίνουσα άρθρωση επιπωματίζει το πραγματικό ενώ η άλλη αφορά την «αξία αλήθειας»[2] ...
... την κληρονομιά του[26].)
Η Ρουθ Μακ Μπρούνσβικ αναφέρει επίσης: «Την ώρα της ανάλυσης μιλούσε όπως ένας τρελός, αφηνόταν χωρίς φρένο στις φαντασιώσεις του, έχοντας χάσει κάθε επαφή με την πραγματικότητα. ...
... «μαλάκας» είναι από την μια το ίδιο του το μήνυμα που έρχεται από το πραγματικό και από την άλλη ο ίδιος ως υποκείμενο. Πρόκειται για ένα σημαίνον απομονωμένο που δεν αρθρώνεται με κανένα άλλο σημαίνον, ...
... σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του, η οποία εντέλει νοείται ως «ονοματοδοτείν» [nommer à], ως ένα σύμπτωμα του οποίου η λειτουργία συνίσταται στη δημιουργία ενός κόμβου ανάμεσα στοπραγματικό, το συμβολικό ...
... αναπλήρωσης επιτρέπει σε ένα ψυχωτικό υποκείμενο να έχει ένα σύνθωμα που δένει το συμβολικό, το φαντασιακό και το πραγματικό.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, λοιπόν, όπου μία αναπλήρωση δένει τη δομή του υποκειμένου, ...
... κανείς τη διδασκαλία του με πυξίδα αυτό το διπλό κριτήριο, θα ήταν ένας πιθανός τρόπος για να μεταδοθεί στον Άλλο της Σχολής κάτι από το πραγματικό.
Προκειμένου η αναγόρευση να παραμείνει στοίχημα και ...
... να τα βγάλει πέρα χωρίς το Όνομα-του-Πατρός. Είχε υποστηρίξει λοιπόν ότι για να κάνουμε την οικονομία του Οιδιπόδειου συμπλέγματος, το πραγματικό πρέπει να υπερβεί το συμβολικό σε δύο σημεία. Διευκρινίζει: ...
... Verwerfung, δηλαδή κάτι να μην είναι συμβολοποιημένο, το οποίο θα εκδηλωθεί μέσα στο πραγματικό»[3].
Ο Stijn Vanheule σημειώνει ότι τη δεκαετία του 50 ο Λακάν δεν απομακρύνεται μόνο από τα ψυχιατρικά ...
... συναίσθημα, αυτό γύρω από το οποίο οργανώνονται τα πάντα »[1].
Το λακανικό άγχος είναι ένας τρόπος πρόσβασης στο πραγματικό, ένας τρόπος πρόσβασης σε αυτό που δεν μπορεί να διευθετηθεί από το σημαίνον. ...
... τη θέση «όλος ο κόσμος παραληρεί». Με άλλα λόγια, οτιδήποτε επιχειρεί να νοηματοδοτήσει το πραγματικό, είναι παραλήρημα. Για το πραγματικό δεν μπορούμε παρά να πούμε ψέματα. Με αυτή την έννοια η πατρική ...